Istoria artei fotografiei
La început, fotografia se realiza prin camera obscură – un obiect ce proiecta o imagine printr-o gaură mică, oferind precizie artistului sau fotografului în captarea unei scene sau a unui obiect.
Prima dată a fost folosită ca ajutor pentru desen în Magia Naturalis, un tratat științific al savantului italian Giambattista della Porta.
Se crede că mulți experți din secolele XVII și XVIII, inclusiv Jan Vermeer (1632-75) și Canaletto (1697-1768), l-au folosit în schițele lor.
Odată cu răspândirea fotografiei cu camera, începând cu 1840, utilizarea fotografiilor a devenit obișnuiță atât în producția de artă a portretului, cât și în fotografia peisajului.
Mulți pictori și portretiști au început să folosească noul mediu de fotografie în plus față de modele, pentru a reduce timpul de lucru.
Marele pictor realist american din secolul al XIX-lea, Thomas Eakins (1844-1916), de exemplu, a fost un pasionat utilizator al camerei, care a folosit fotografia ca parte a căutării sale a realismului, mai degrabă decât ca o scurtătură sau un ajutor pentru compoziție și perspectivă.
Fotografia a fost folosită și de artiștii de peisaj – în special de pictorii francezi impresionisți, ca ajutor pentru pictură în aer liber.
În timp ce Stieglitz și Edward Steichen făceau tot posibilul pentru a promova fotografia ca formă de artă completă, pictorialismul – primul stil major de artă fotografică – a devenit o modă înaltă în rândul artiștilor cu obiective, la începutul secolului 20.
Pictorialismul se referea la fotografii (de obicei visătoare, cu „focalizare ușoară”) care erau efectiv „create” în întuneric. În loc să înregistreze imaginea unui anumit subiect, fotograful a manipulat procesul de imprimare, pentru a crea efectul dorit.
Pentru un cameraman pictorialist, munca la o fotografie era asemănătoare cu cea a unui pictor care își prelucrează pânza, paleta și vopselurile.
Printre cei mai renumiți fotografi picturali s-au numărat Man Ray, Alfred Stieglitz, Edward Steichen, F. Holland Day, Clarence H. White, William Notman, Sidney Carter, Constant Puyo, Pierre Dubreuil, Heinrich Kuhn, Hugo Henneberg, Ogawa Kazumasa, Harold Cazneaux și John Kauffmann.
În zilele noastre, o ramură majoră a ilustrației moderne în ziare, reviste și mass-media online este fotojurnalismul. A atras întotdeauna artiști cu aparate de fotografiat de mare calibru, capabili să creeze o narațiune picturală. Unii dintre cei mai mari fotoreporteri sunt: Don McCullin, Larry Burrows și Steve McCurry Robert Capa .
Articol preluat de pe site-ul www.ateliereleilbah.ro